Ministar Kuščević: "Razvoj digitalnog društva i gospodarstva presudni za razvoj Hrvatske"

  • Slika /slike/2019/03 ožujak/AmCham/IMG_9196_resize.JPG
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika

Ministar uprave Lovro Kuščević sudjelovao je na konferenciji pod nazivom „Digitalna Hrvatska 2030.“ u organizaciji Američke gospodarske komore u Hrvatskoj.

Tijekom svog uvodnog govora ministar je rekao kako je Republika Hrvatska donošenjem strateškog okvira za modernizaciju javne uprave pokazala ozbiljno nastojanje da kroz optimizaciju i modernizaciju poslovnih procesa, osobito onih koji se odnose na pružanje javnih usluga građanima i poslovnim subjektima, podigne kvalitetu pružanja javnih usluga prije svega kroz racionalizaciju troškova (kako za pružatelje tako i za primatelje usluga), smanjenje vremena potrebnog za pružanje usluga i povećanje pristupačnosti uslugama javnopravnih tijela.

„Ministarstvo uprave je, uz brojne druge aktivnosti, nadležno za razvitak informacijskog sustava državne uprave, a svjesni smo  činjenice koliko su jačanje digitalnih vještina, politika razvoja digitalnog društva i gospodarstva te standardizacija digitalne infrastrukture i usluga javnog sektora, presudni za budući razvoj Hrvatske, naročito u svrhu priprema za izazove digitalizacije kao 4. industrijske revolucije. Upravo zato, u svrhu prilagodbe i  pravovremene participacije RH u globalnim promjenama,  nastavljamo  aktivnosti na tri komplementarne razine: digitalnom društvu, digitalnom gospodarstvu i digitalnoj upravi“, rekao je ministar uprave.
 
Ministar Kuščević je naglasio kako se digitalizacijom javne uprave želi ukinuti niz dosadašnjih administrativnih prepreka i stvoriti pametno, umreženo i visokoproduktivno okruženje temeljeno na razmjeni informacija na način koji do nedavno nije bio moguć.
 
„Mogu istaknuti Sustav e-Građani koji na povjerljiv i siguran način omogućava pristup s jednog središnjeg mjesta e-uslugama za građane. Kroz ovaj sustav građanima su trenutno dostupne 54 e-usluge, korištenjem jedne od 17 nacionalno priznatih vjerodajnica, dok im tijela i institucije mogu poslati u njihove Osobne korisničke pretince 66 vrsta personaliziranih e-poruka s različitim informacijama i obavijestima, kao što su primjerice obavijesti o isteku osobnih dokumenata, pojedine isprave, statuse pojedinih postupaka itd.“, kazao je ministar Kuščević.
 
Ministar je rekao kako svakom građaninu, a naročito poduzetniku, ušteda vremena postaje presudan faktor. Kako bi omogućili jedinstveni pristup elektroničkim uslugama za poslovne korisnike, preuzimanje dokumentacije na svom računalu, npr. potrebnih dokumenata iz porezne uprave, zdravstvenog osiguranja i mirovinskog sustava, nedavno je pokrenut projekt e-Poslovanje koji će poduzetnicima  omogućiti sa jednog mjesta pristup javnim uslugama. Za uspostavu sustava i trogodišnji projekt osigurano he 50 milijuna kuna, od čega su 85% bespovratna sredstva iz Europskog socijalnog fonda.

Budući korisnici javnih usluga plaćaju razne pristojbe i naknade, Ministarstvo uprave pokrenulo je uvođenje jedinstvenog središnjeg sustava za podnošenje zahtjeva za naplatu javnih  usluga i online plaćanja – Sustav e-Pristojbe.  

„Vjerujemo da će osim uštede vremena, ovaj sustav približiti javnu upravu građanima i poslovnim subjektima bez obzira na zemljopisnu dislociranost. Na ovaj način javna uprava postaje dostupna korisnicima 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, a olakšava se i dostupnost usluga osobama s invaliditetom.
 
Dodatna korist je mogućnost potpunog ukidanja gotovinskog poslovanja u javnopravnim tijelima i posljedično smanjenje troškova, a naravno da će uspostava sustava e-Pristojbi, pospješiti daljnju primjenu i razvoj platformi e- Građani i e-Poslovanje“, istaknuo je ministar uprave.

Za realizaciju ovog projekta, u rujnu prošle godine Ministarstvo uprave potpisalo je Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava u iznosu od 50 milijuna kn, od čega se 85% sufinancira iz ESF-a.

„Također, započeli smo realizaciju projekta e/m-Potpis i e/m-Pečat koji će bitno olakšati poslovanje u javnoj upravi. Ova platforma će se uspostaviti kao skup servisa za elektroničko potpisivanje i pečatiranje dokumenata koju će javna uprava ugraditi u svoje interne procese i u e-usluge koje će biti dostupne kroz sustave e-Građani i e-Poslovanje. To do sada nije bio slučaj jer je svaka institucija pri razvoju e-usluge morala razvijati ili naći način kako elektronički potpisivati ili pečatirati zahtjeve, odnosno akte. Na ovaj način, javnoj upravi ponudit će se gotovo rješenje i olakšat razvoj elektroničkih usluga“, naglasio je ministar Kuščević. 

Za uspostavu ovog sustava kroz trogodišnji projekt predviđeno je 22 milijuna kn, od čega su 85% bespovratna sredstva iz ESF fonda, a ugovor o dodjeli sredstava potpisan je u studenom 2018. godine.

Ministar je kazao kako su u 2018. godini započeli projektne aktivnosti na projektu Informatizacija procesa i uspostava cjelovite elektroničke usluge upisa u odgojne i obrazovne ustanove, realizacijom kojeg će se digitalizirati procesi u odgojnim i obrazovnim institucijama te će se hrvatskim građanima omogućiti upis u programe koje te institucije nude putem elektroničkih usluga, u cijelosti bez potrebe za donošenjem potvrda i ispunjavanjem obrazaca. Za uspostavu ovog sustava kroz trogodišnji projekt predviđeno je 40 milijuna kn od čega su 85% bespovratna sredstva iz ESF fonda, a ovaj ugovor je potpisan prije nekoliko dana.

Naveo je i najveći projekt kojem je nositelj Ministarstvo uprave, a koji razvijaju s partnerima; Središnjim državnim uredom za razvoj digitalnog društva i Agencijom za podršku informacijskim sustavima i informacijskim tehnologijama Strateški Projekt Vlade RH „Uspostava Centra dijeljenih usluga“ za koji je predviđeno 362 milijuna kn od čega su 85% bespovratna sredstva iz ESF fonda.

„Cilj Projekta je objediniti i racionalizirati državnu informacijsku infrastrukturu te ujednačiti postupanja tijela javnog sektora i pružanja dijeljenih usluga tijelima javnog sektora.
Građani dobivaju, zbog povezanosti državnih servisa preko središnjeg sustava interoperabilnosti, potpunu dostupnost svih usluga i podataka na svim mjestima interakcije s državnom, odnosno javnom  upravom, brži razvoj novih usluga, korištenje novih usluga i aplikacija, te veću sigurnost osobnih podataka“, rekao je ministar.
 
Osim već spomenutih projekata,  Ministarstvo uprave je nositelj Projekta Uspostave Jedinstvenog upravnog mjesta kojem je cilj uspostaviti preko 30 digitaliziranih usluga na stotinjak fizičkih mjesta diljem Republike Hrvatske.  Za ovaj projekt  predviđeno je 122 milijuna kn od čega su 85% bespovratna sredstva, te se očekuje skoro potpisivanje  ovog ugovora i početak realizacije projekta.
 
Istaknuo je i kako će se uspostavom sustava JUM-a izgraditi jedinstvena platforma javne uprave za pružanje usluga građanima i poslovnim subjektima. Uspostava ove platforme omogućit će javnopravnim tijelima, da u postupku rješavanja zahtjeva građana i poslovnih subjekata razmjenjuju podatke o kojima vode evidencije, a bez potrebe neposrednog dolaženja stranaka u radne prostore tih tijela. Ovaj projekt doprinijeti će dodatnoj efikasnosti pružanja usluga javne uprave te približavanju javne uprave građanima i poduzetnicima, bez bespotrebnog čekanja na šalterima za ishođenje potrebne dokumentacije.

Za kraj je ministar naglasio još jedno postignuće u kojem Hrvatska prednjači u EU, a o kojem se malo govorilo u hrvatskoj javnosti. Naime, Ministarstvo uprave uspješno je izvršilo e-IDAS notifikaciju našeg Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava NIAS s hrvatskom elektroničkom osobnom iskaznicom, što će omogućiti međusobno priznavanje elektroničkih identiteta hrvatskih građana u online pristupu prekograničnim javnim uslugama u EU. Time su ostvareni pravni preduvjeti da se hrvatski građani s  hrvatskom elektroničkom osobnom iskaznicom mogu prijavljivati na javne e-usluge koje će se pružati u drugim državama članicama, na sličan način kako se sada prijavljuju na e-usluge u sustavu e-Građani. Među prvim trans-graničnim uslugama  kojima će hrvatski građani moći pristupiti svojom elektroničkom osobnom iskaznicom će biti njemačke usluge, a ubrzo i svim drugim uslugama zemalja (Italije, Španjolske, Estonije, Luksemburga i Belgije) koje su uspješno notificirale svoje sustave za pružanje elektroničkih javnih usluga. Treba istaknuti da je dovršenjem postupka notifkacije ostvaren jedan od ključnih preduvjeta za uspostavu jedinstvenog digitalnog tržišta Europske unije.
 
„Ova Vlada vrlo dobro razumije da je digitalna transformacija javne uprave vrlo važan preduvjet bržeg i boljeg razvoja hrvatskog društva, stvaranja bolje poslovne klime i da u bitnome olakšava život i poslovanje našim sugrađanima. Osim toga, digitalizacija smanjuje rizik od korupcije, uvodi jednoobraznost i pravnu sigurnost, čini učinkovitijim sve korisnike sustava: pružatelja usluge i davatelja usluge.
To je proces koji nikada neće prestati, no, to je proces koji smo kasno započeli“, istaknuo je ministar.
 
Ministar Kuščević je napomenuo da u trenutku kada je ova Vlada preuzela odgovornost za vođenje države, a on dužnost ministra uprave, u Ministarstvu nisu imali ugovoren niti jedan projekt digitalizacije, aktivno se radilo samo na razvoju sustava e-Građani.
 
„Do danas smo uveli novih 17 usluga u sustav e-Građani, ugovorili smo pet projekata digitalizacije, koji ukupno vrijede oko 200 milijuna kuna, do kraja godine ugovorit ćemo još 2 projekata, ukupne  vrijednosti 480 milijuna kuna, i vjerujemo kako će ti projekti, u bitnome popraviti rad javne uprave i olakšati poslovanje u Republici Hrvatskoj“, zaključio je ministar.
 
Na konferenciji, u panel raspravi, sudjelovala je i pomoćnica ministra Zrinka Bulić uz Romana Billera, regionalnog direktora SIE tvrtke Oracle i Tatjanu Skoko, direktoricu Microsofta.

Pisane vijesti