ZUP - informirajte se o upravnom postupanju!
Opći upravni postupak služi ostvarenju i zaštiti prava građana, ali i utvrđivanju metode rada u javnom sektoru.
Zakon o općem upravnom postupku (ZUP) stupio je na snagu 1. siječnja 2010. godine. ZUP uređuje važan dio sustava pravne zaštite građana, premda nije jedini propis o kojem ovisi kvaliteta tog sustava. Za kvalitetno rješavanje upravnih predmeta potrebno je poznavati i druge propise, kao i niz drugih aspekata javne uprave.
Opći upravni postupak služi ostvarenju i zaštiti prava građana, ali i utvrđivanju metode rada u javnom sektoru, odnosno upravne tehnologije. Upravna tehnologija treba biti svrhovita, a uprava koja tu tehnologiju primjenjuje istovremeno racionalna, efikasna i ekonomična.
Krajnju provjeru s gledišta europskih standarda nacionalno opće upravno procesno zakonodavstvo prolazi pred europskim sudovima. Pritom se mora naglasiti da europski sudovi i tijela ne ulaze toliko u detalje nacionalne pravne regulacije općeg upravnog postupka, koliko prosuđuju ishode i učinke njihove primjene.Kako bi ZUP zaista bio opći i temeljni zakon koji uređuje upravni postupak, a uzimajući u obzir i postojanje velikog broja posebnih upravnih postupaka uređenih odredbama posebnih zakona, zakonom je propisana dužnost središnjih tijela državne uprave da trajno preispituju nužnost postojanja tih posebnih odredbi i usklađuju ih sa ZUP-om, s ciljem smanjenja broja posebnih upravnih postupaka u korist ZUP-a.
Proces europeizacije i nužnost prihvaćanja načela Europskog upravnog prostora doveli su do znatnih promjena u shvaćanjima uloge moderne uprave i njezine percepcije u javnosti. Temeljni cilj modernizacije odnosno europeizacije javne uprave je omogućiti učinkovitu provedbu domaćeg prava, bolju zaštitu i ostvarivanje prava i interesa građana, poticanje razvoja gospodarstva i društva u cjelini te pružanje kvalitetnih javnih usluga, odnosno omogućiti učinkovitu provedbu europske pravne stečevine.
Stoga kao glavni razloge donošenja novog ZUP-a ističemo:
- veći naglasak na ulogu uprave kao servisa građana
- prilagodba europskim standardima jednostavnijeg i bržeg upravnog postupka uz što manje troškova
- prilagodba procesu decentralizacije javne uprave i privatizacije u sektoru javnih službi
- razvoj informacijsko-komunikacijske tehnologije
- vraćanje sustavnog karaktera zakona
Područja primjene ZUP-a:
- Upravni postupak u prvom i drugom stupnju
- Izvršenje upravnih akata
- Pravni lijekovi
- Izdavanje potvrda i drugih dokumenata
- Obavješćivanje o uvjetima ostvarivanja i zaštite prava građana, odnosno rješavanje prigovora protiv rješenja o odbijanju izdavanja obavijesti
- Zaštita od drugih oblika postupanja javnopravnog tijela iz područja upravnog prava o kojima se ne donosi rješenje
- Postupci zaštite od postupanja ili propuštanja zaštite i ostvarivanja prava korisnika javnih usluga pred pružateljima javnih usluga
- Sklapanja upravnih ugovora
Tko primjenjuje ZUP?
Obveznici primjene ZUP-a su javnopravna tijela, a to su:
- Tijela državne uprave:
prvostupanjska tijela državne uprave - uredi državne uprave u županijama primjenjuju ZUP u jednom ili više upravnih područja pod njihovom nadležnošću; središnja tijela državne uprave koja primjenjuju ZUP u prvom ili drugom stupnju (ministarstva, državni uredi, državne upravne organizacije)
- Druga državna tijela:
Sabor RH, Predsjednik RH, Vlada RH, Ustavni sud RH, sudovi, Državno odvjetništvo RH, Ured pučkog pravobranitelja i uredi specijaliziranih pravobranitelja, Državni ured za reviziju itd.
- Tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave:
upravni odjeli i službe općina, gradova i županija, predstavničko tijelo (općinska vijeća, gradska vijeća, županijske skupštine, Gradska skupština Grada Zagreba) i izvršno tijelo (načelnici, gradonačelnici, župani)
- Pravne osobe koje imaju javne ovlasti:
u ovu kategoriju spadaju javne ustanove (npr. fakulteti); strukovne komore (npr. HOK, HGK), agencije (npr. HAKOM, AJPP, AZVO), zavodi (npr. HZZO, HZMO), fondovi (npr. FZOEU), instituti (npr. Hrvatski hidrografski institut) te trgovačka društva (npr. HŽ Holding d.o.o.) i udruge (npr. HAK) kojima su zakonom prenesene određene javne ovlasti.
Prednosti ZUP-a:
- Kraći je od prethodnoga
- Posebni naslov svakog članka olakšava snalaženje i daje bolju preglednost
- Definirana je upravna stvar
- Definirana su nova načela i instituti
- Regulirano je neposredno rješavanje (bivši skraćeni upravni postupak) te omogućeno uvođenje šutnje administracije u takvim slučajevima
- Rekonstruiran je sustav pravnih lijekova
- Uveden je prigovor kao novi pravni lijek
- Osigurana je pravna zaštita od postupanja javnopravnih tijela i pružatelja javnih usluga
Izazovi ZUP-a:
- Potreba utvrđivanja i razvoja stručnosti voditelja upravnih postupaka
- Razvoj instituta jedinstvenog upravnog mjesta kroz koncept „osobnog službenika“
- Praktično značenje upravnog postupka reguliranog Zakonom kao općeg zakona
- Poštivanje instruktivnih rokova kako bi se postupak ubrzao u praksi
- Poticanje elektroničke dostave
- Poštivanje ustavnog položaja lokalne samouprave
- Važnost odmaka od koncepta sudskog postupka i osiguranje brzog, stručnog i efikasnog upravnog odlučivanja·
- Razvoj mehanizma praćenja primjene Zakona koji bi osigurao preispitivanje njegovih učinaka
Ciljevi i očekivani ishodi primjene ZUP-a
Ciljevi ZUP-a:- Podizanje stručne kvalitete i «profesionalizacija» rješavanja upravnih stvari
- Širenje prava na upravnu i upravnosudsku zaštitu i kod nezakonitih postupanja javnopravnih tijela i postupanja pružatelja javnih usluga
- Unaprjeđenje demokratskih vrijednosti, jačanje etičkih načela i vladavine prava
- Dostizanje standarda pouzdane, otvorene, transparentne, učinkovite, ekonomične, pravične i građanima orijentirane javne uprave
- Ubrzanje okončanja postupka zbog povećane obveze drugostupanjskog tijela da samo riješi upravnu stvar u žalbenom postupku
Očekivani učinci primjene ZUP-a:
- Povećana stručna kvaliteta javnih službenika i viša razina profesionalnosti u rješavanju upravnih stvari
- Povećani doseg zaštite prava stranaka pred javnopravnim tijelima i upravnim sudovima
- Javna uprava bit će pouzdanija, otvorenija, transparentnija, učinkovitija, ekonomičnija, pravičnija i orijentiranija na građane.
- Drugostupanjska tijela sama će rješavati stvar u žalbenom postupku uz iznimno vraćanje na ponovljeni postupak prvostupanjskom tijelu (uz uvjete propisane ZUP-om.
Za sva pitanja o primjeni Zakona o općem upravnom postupku možete se obratiti na kontakt:
Ministarstvo uprave
Maksimirska 63
telefon: 01/2357533
01/2357521
e-mail: zup@uprava.hr
www.uprava.gov.hr
Arhiva vijesti
Maksimirska 63
telefon: 01/2357533
01/2357521
e-mail: zup@uprava.hr
www.uprava.gov.hr
Arhiva vijesti
Dokumenti
- Prikaz usklađenosti postupovnih odredbi sa ZUP-om (14kb)
- Obavijest središnjim tijelima državne uprave o obvezi dostave Izjave o usklađenosti nacrta prijedloga zakona sa ZUP-om (58kb)
- Izjava o usklađenosti nacrta prijedloga zakona sa Zakonom o općem upravnom postupku (13kb)
- Odredbe ZUP-a i postupovna pitanja koja se propisuju posebnim zakonima (69kb)
- Zaključak Vlade RH o obvezi dostave Izjave o usklađenosti nacrta prijedloga zakona sa Zakonom o općem upravnom postupku (293kb)
- Koverta za OSOBNU dostavu u upravnom postupku (27kb)
- Koverta za POSREDNU dostavu u upravnom postupku (27kb)
- Zakon o općem upravnom postupku (613kb)
- Metodologija za praćenje primjene ZUP-a (305kb)
- Zaključak Vlade RH o izvršavanju obveza iz Zakona o općem upravnom postupku (73kb)
- Zakon o upravnim sporovima (384kb)
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim sporovima (110kb)
- Zakon o sustavu državne uprave (315kb)
- Zakon o upravnoj inspekciji (204kb)